Om oss
Vi välkomnar alla barn från 1-12 år i Ängelholm och angränsande kommuner. Vi är en fristående skola och förskola som drivs i form av ett föräldrakooperativ, en ekonomisk förening utan vinstintresse. Förskolan startade 1990 och skolan med klasserna F-6 startade 1998.
Småskalighet
Skolan och förskolan strävar efter småskalighet. Beroende på ämne anpassas barngrupperna efter ålder och antal för att uppnå bästa möjliga gruppdynamik för inlärning och utveckling.
Fadderverksamhet
På skolan har vi ett faddersystem där de yngre eleverna blir tilldelade en fadder bland de äldre eleverna. Under året har vi flera tillfällen där de äldre eleverna tar hand som fadderbarnen i olika aktiviteter så som tipspromenader, högläsning eller andra aktiviteter där de får lösa problem tillsammans.
Unik miljö
Vi erbjuder välanpassade lokaler samt en berikande och kreativ utemiljö och omgivning. Vi är öppna för nya idéer, är förändringsbenägna och arbetar med flexibilitet som gagnar verksamheten.
Utvecklingsklimat
Vår unika pedagogiska kompetens och helhetssyn på barnens personliga utveckling och inlärning gör skolan och förskolan till ett högt uppskattat och attraktivt centrum för barn, personal, föräldrar och andra intressenter. De nationella läroplanerna ligger som en självklar grund för arbetet. Många av de förändringar Skolverket vill se i framtiden ingår redan i vår pedagogik.
Hemlagad mat av egen kock
I vårt egna kök tillagar vi dagligen den mesta maten från grunden. Att mötas av doften av hemlagad mat och nybakat bröd uppskattas. Likaså att kunna äta i lugn och ro. Det känns nästan som hemma.
Avgiftsfri
Skolan är avgiftsfri och får, i likhet med kommunala skolor, bidrag i form av elevpeng. Som fristående skola bestämmer vi själva hur resurserna ska fördelas för att tillgodose skolans behov så bra som möjligt.
Pedagogik
Vi arbetar i enlighet med Skolverkets läroplaner för förskola, skola och fritidshem. Vi vill att personalen är pedagogiskt utbildad och behörig. Vår pedagogik är dessutom präglad av professor Howard Gardner, som förändrat synen på kunskap och inlärning genom att identifiera människans multipla intelligenser. Vi arbetar aktivt med dessa åtta intelligenser:

Jag själv/intrapersonell
Göra val samt reflektera över sin egen personlighet.

Kroppslig
Taktil kinestetisk. Använda sin grov- och finmotorik.

Logisk-matematisk
Analysera problem, lösa dem och dra slutsatser.

Musikalisk
Ta del av och skapa musik.

Naturalistisk
Trivas i naturen och förstå växters och djurs liv.

Rumslig/visuell-spatial
Tänka och uttrycka i bilder.

Social/intrapersonell
Förstå andra människor. Samarbeta. Tillsammans.

Språklig/lingvistisk
Sätta ord på tankar, både muntligt och skriftligt.