Om oss

Vi välkomnar alla barn från 1-12 år i Ängelholm och angränsande kommuner. Vi är en fristående skola och förskola som drivs i form av ett föräldrakooperativ, en ekonomisk förening utan vinstintresse. Förskolan startade 1990 och skolan med klasserna F-6 startade 1998.

Småskalighet

Skolan och förskolan strävar efter småskalighet. Beroende på ämne anpassas barngrupperna efter ålder och antal för att uppnå bästa möjliga gruppdynamik för inlärning och utveckling.

Unik miljö

Vi erbjuder välanpassade lokaler samt en berikande och kreativ utemiljö och omgivning. Vi är öppna för nya idéer, är förändringsbenägna och arbetar med flexibilitet som gagnar verksamheten.

Utvecklingsklimat

Vår unika pedagogiska kompetens och helhetssyn på barnens personliga utveckling och inlärning gör skolan och förskolan till ett högt uppskattat och attraktivt centrum för barn, personal, föräldrar och andra intressenter. De nationella läroplanerna ligger som en självklar grund för arbetet. Många av de förändringar Skolverket vill se i framtiden ingår redan i vår pedagogik.

Hemlagad mat av egen kock

I vårt egna kök tillagar vi dagligen den mesta maten från grunden. Att mötas av doften av hemlagad mat och nybakat bröd uppskattas. Likaså att kunna äta i lugn och ro. Det känns nästan som hemma.

Avgiftsfri

Skolan är avgiftsfri och får, i likhet med kommunala skolor, bidrag i form av elevpeng. Som fristående skola bestämmer vi själva hur resurserna ska fördelas för att tillgodose skolans behov så bra som möjligt.

Kristina Nilsson arbetar på fritidshemmet. Hon är utbildad till både fritidspedagog och lärare.

TYCK TILL:

Hej Kicki, varför har du valt att arbeta på just Vejbystrands skola och förskola?
– Jag vill gärna jobba på en mindre enhet, efter många år på en stor skola. Här finns det större möjligheter att utveckla fritidspedagogiken och ett nära samarbete mellan de olika verksamheterna är positivt.

Är det något du tycker om lite extra med din arbetsplats?
– Närheten till vår fantastiska natur i Vejbystrand! Det är också härligt att ha familjer som månar extra om verksamheten och att vi kan hjälpas åt för elevernas bästa.

Något annat du vill framhålla om verksamheten?
– Våra elever får en trygg start i livet. Från förskoleåldern till de blir stora skolbarn. Hela vår pedagogiska verksamhet har en röd tråd som gynnar elevernas utveckling. Vi ser barnet.